×

فضاسازی به سبک روحانی

ادعای حسن روحانی مبنی بر تأیید صلاحیت فقط یک جناح سیاسی در حالی است که به راحتی با مراجعه به آمار تأیید و ردصلاحیت‌شده‌ها در استان‌ها می‌توان دریافت در این دوره بیش از همیشه تکثر سیاسی بین نامزدها وجود دارد.

  • خبرهای مهم, سیاست داخلی
  • نویسنده:
  • 24 دی 1402
  • 60 بازدید
  • 0
  • فضاسازی به سبک روحانی

    به گزارش صبح سیاست؛ حسن روحانی در آستانه انتخابات مجلس تمام توان خود را به کار گرفته است تا رأیی ولو حداقلی کسب کند و راهی مجلس خبرگان شود البته اگر صلاحیتش تأیید شود و البته نیروهای نزدیک به خود را هم وارد مجلس کند. او در پی تشکیل ائتلافی با اصلاح‌طلبان است و می‌داند که اگر اصلاح‌طلبان از او حمایت نکنند عملا هیچ رأی مستقلی نخواهد داشت. روحانی می‌خواهد به سرنوشت خاتمی دچار نشود و تمایل دارد همچنان در قدرت سیاسی باقی بماند و البته با ورود به خبرگان سعی می‌کند همان نقشی را بازی کند که اکبر هاشمی رفسنجانی ایفا می‌کرد.

    سیاست‌بازی او البته فقط معطوف به مناسبات حزبی و گروهی نیست و روحانی می‌خواهد در مدت باقی‌مانده تا انتخابات با فضاسازی علیه رقیبش یعنی اصولگرایان چنین القاء کند که اگر مردم به اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها رأی ندهند دچار مشکلات فراوانی می‌شوند؛ همان سیاست کهنه‌ای که سال‌های سال است اصلاح‌طلبان و نزدیکان آنها در پیش گرفته‌اند.

    حسن روحانی در آخرین اظهارنظرش با بیان اینکه تائید کردن ۱۱ هزار نفر عمدتاً از یک جناح چه تاثیری دارد، گفته است: «به جای ۱۱هزار نفر اگر ۱۱۰هزار نفر را هم از یک جناح تأیید کنید باز همان عده‌ای که قرار بود در انتخابات شرکت کنند پای صندوق رأی می‌آیند و مشارکت را افزایش نمی‌دهد. مشارکت پایین در انتخابات برای کشور و نظام تأثیر نامطلوبی به جای می‌گذارد».

    بیشتر بخوانید: خاتمی یک گام نزدیک‌تر به اپوزیسیون

    این سخن روحانی خلاف واقع است زیرا با استناد به آماری آشکارا می‌توان دید که هم نیروهای اصلاح‌طلب و هم نیروهای اصولگرا مشمول ردصلاحیت قرار گرفته‌اند و هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان تعداد زیادی از نیروهایشان تأییدصلاحیت شده‌اند و سخت نیست که بر اساس استان‌ها نام تأیید و ردصلاحیت‌ها را مشاهده کرد. اتفاقا در این دوره از انتخابات شاهد بیشترین تکثر نامزدهای انتخاباتی از نظر طیف‌بندی‌های سیاسی بوده‌ایم و همین حالا اصلاح‌طلبان به راحتی می‌توانند یک یا حتی چند لیست انتخاباتی با سرلیست‌های شاخص ارائه دهند اما روحانی دست پیش را می‌گیرد تا پس نیفتد! به این معنا که او می‌داند در مجموع سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان ریزش شدیدی داشته است و البته خودش هم که به صفت فردی‌اش نه حالا که هیچ وقت رأیی نداشته است؛ بنابراین روحانی به نوعی ترسیده است که خودش و طیفش رأی نیاورد و از همین حالا شروع کرده است به بیان این موضوع که اگر رأی نیاوریم تقصیر شورای نگهبان است! گزاره‌ای که کاملا خلاف واقع است.

    روحانی البته در پی جذب حمایت اصلاح‌طلبان هم هست. تا اینجای کار اصلاح‌طلبان زیادی هستند که راضی به ائتلاف با او و طیفش نشده‌اند و روحانی به نوعی می‌خواهد چنین القاء کند که راهی به جز ائتلاف اعتدال و اصلاحات وجود ندارد. در هر صورت حسن روحانی در مقطع کنونی بیش از همیشه نیاز به دیده‌شدن دارد تا بتواند کف رأیی برای خود و طیفش به دست بیاورد./ مثلث آنلاین

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhesiyasat.ir/?p=135

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | صبح سیاست