×

اهمیت نقش زنان در انتخابات پیش رو

سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره جایگاه زن در ایران می‌تواند نقطه عطفی پیش روی زنان در عرصه‌های مدیریتی و سیاسی باشد.

  • تحلیل, منتخب سردبیر
  • نویسنده:
  • 10 دی 1402
  • 24 بازدید
  • 0
  • اهمیت نقش زنان در انتخابات پیش رو

    سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره جایگاه زن در ایران می‌تواند نقطه عطفی پیش روی زنان در عرصه‌های مدیریتی و سیاسی باشد. ایشان در بیانات دیروز خود اشاره کردند: «حضور زنان در مشاغل مختلف مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هیچ محدودیتی ندارد؛ ملاک شایسته‌سالاری است».

    نکته‌ای رهبر انقلاب به آن اشاره می‌کند نشان‌دهنده طرفیت قانونی، عرفی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌مند شدن از توانمندی‌های نیمی از جمعیت ایران است. ایشان به صراحت می‌گویند که ملاک شایسته‌سالاری است و محدودیتی برای تصدی مشاغل مختلف در حوزه‌های مختلف وجود ندارد؛ شرایطی که در کشورهای مدعی توسعه‌یافتگی هم به چشم نمی‌خورد‌.

    زنان در ایران در مقاطع مختلف سیاسی-اجتماعی نقش‌آفرینان مهمی بوده‌اند؛ از انقلاب اسلامی و حضور پررنگ آنها در متن و بطن انقلاب تا جنگ و تا مشارکت سیاسی در هر انتخابات. حتی یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز در چند دهه گذشته موضوع امکان نامزدی زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است که نشان‌دهنده اراده زنان برای کسب عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است که البته بر این موضوع تفاوت دیدگاه‌ زیادی وجود دارد؛ به نحوی که برخی قائل به آن‌اند که منعی قانونی برای زنان در این عرصه وجود ندارد و آورده‌شدن واژه «رجل سیاسی» در قانون اساسی اعم از زن و مرد است اما در حال حاضر تفسیر از قانون اساسی آن است که واژه «رجل» بر اساس معنای تخت‌الفظی اطلاق بر مردان می‌شود. به هر روی

    اما چه طور می‌شود سخن رهبر انقلاب را به طور کامل پیاده کرد؟

    ظرفیت‌های قانونی این اجازه را می‌دهد که زنان بتوانند در مشاغل مختلف و بلکه مناصب مدیرتی و حتی سیاسی ایفای نقش کنند؛ به نظر می‌رسد یکی از دلایل عدم تحقق کامل این مهم عرفی باشد که وقتی در سال‌های اخیر این عرف تغییر کرده لازم است در حوزه اجرا نیز از زنان استفاده شود.

    بیشتر بخوانید: جوانان پشت خط پدرخوانده‌های اصلاحات

    یکی از مهم‌ترین محمل‌ها باری پیشبرد این هدف یعنی گسترش جایگاه سیاسی-اجتماعی زنان مجلس است و طبیعی است اکر مجلسی برآمده از نظر اکثریت جامعه در پی انتخاباتی پر شور به وجود آید، می‌تواند قوانینی تسهیل‌گر برای حضور اجتماعی و سیاسی زنان تصویب کند.

    نقش‌آفرینی زنان در عرصه سیاسی نیز یکی از مهم‌ترین نکاتی است می‌تواند بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد؛ به ویژه آنکه زنان امروزی نسبت به گذشته مطالبه‌گرتر هستند. رهبر انقلاب هم در سخنان اخیرشان به اهمیت نقش‌آفرینی سیاسی زنان پرداختند و گفتند: «بانوان جامعه‌‌مان سعی کنند هم در امر خانه‌داری هم در امر فعالیت اجتماعی و سیاسی و هم در حکمت و دانش از فاطمه زهرا(س) الگوبرداری کنند».

    زنان علاوه بر آنکه می‌توانند در انتخابات انتخاب‌کنندگانی پیشرو باشند و دیگران‌ را هم تشویق به مشارکت در انتخابات کنند، خود نیز می‌توانند در جایگاه انتخاب‌شونده قرار گیرند؛ کمااینکه در همه سال‌های بعد از انقلاب هم نشان دادند که در قامت نمایندگی مجلس می‌توانند به بهترین شکل ایفای نقش کنند. حالا هم که مطالبات زنان رنگ بیشتری به خود گرفته است، حتما نمایندگان زن‌ محلس آینده بسیار تعیین‌کننده خواهند بود؛ از این روست که خاصه در این دوره هم انتخاب‌کنندگان و هم انتخاب‌شوندگان زن دارای اهمیت دوچندانی‌اند.

    از سوی دیگر زنان باید در دولت‌ها هم جایگاه بیشتری داشته باشند. همان‌طور که رهبر انقلاب هم اشاره کردند معیار باید شایسته‌سالاری باشد. به همین دلیل شاید بد نباشد که دولت از ظرفیت‌های زنان بهره بیشتری ببرد تا علاوه بر جلوگیری از مغفول‌ماندن توانمدی آنها، زنان بتوانند مطالبات نیمی از جمعیت کشور را در حوزه اجرا هم به بهترین شکل دنبال کنند.

    در پایان به نظر می‌رسد باتوجه به آنکه سال‌هاست زنان در حوزه دانش به ویژه تحصیلات آکادمیک هیچ‌کم از مردان نداشته‌اند و از طرفی خواهان‌ حضور گسترده سیاسی-اجتماعی‌اند همه تصمیم‌سازان زمینه بهره‌مندی از توانمدی‌های آنها را فراهم کنند.

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhesiyasat.ir/?p=52

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | صبح سیاست